Патріотичне виховання
«Я люблю Україну»
Інтелектуально -розважальна
гра для батьків та дітей дошкільного віку
Підготував:керівник музичний, Савчин М.В.
( Фонограма « Де найкращая земля?»)
Чи любить Україну та людина, яка не знає українських пісень, прислів'їв, особливостей українського національного одягу? Напевно, що ні. Ця любов починається зі знання надбань свого народу, а наскільки ця патріотична любов буде сильною, залежить від кожного зокрема.
Хід заходу.
( Фонограма « Дощ»)
Ведуча. Послухай, як струмок дзвенить,
Як гомонить ліщина —
З тобою всюди, кожну мить
Говорить Україна.
Послухай, як трава росте.
Напоєна дощами,
І як веде розмову степ
З тобою колосками.
Послухай, як вода шумить —
Дніпро до моря лине, —
З тобою всюди, кожну мить
Говорить Україна.
(Фонограма ГІМН)
Ведуча. Добрий день, шановні батьки, любі діти!
Ми дуже раді знову зустрітися разом у нашому теплому, дружньому, родинному колі. Друзі ви любите грати у спільні забави? А весело спілкуватися? А розгадувати цікаві загадки та завдання, співати й танцювати? Отже, вітаю вас на інтелектуальній грі «Я люблю Україну».
Взяти активну участь у нашому святі запрошуємо дві команди:
«Українці» ФАНФАРИ ( знайомить з учасниками ).
та «Патріоти» ФАНФАРИ ( знайомить з учасниками ).
.
Настає час великої гри: Розум і швидкість будуть змагатись.
(Ведуча запрошує гравців представитися.)
- Прошу команду «Українці», представте, будь ласка, свою команду.
І-ша мама:
Ми, «Українці», знання хороші маємо,
Та про, Україну, багато чого знаємо!
ІІ-га мама:
Собі і вам, суперники, бажаємо добра
Сильнішому у грі ,сьогодні, скажемо «УРА»!
Ведуча. Дякуємо.
Команда «Патріоти», представте свою команду.
І-ша мама:
Ми – команда «Патріоти».
Привіт усім.
Ми творчі та здібні в команді усі.
ІІ-га мама:
Україну будемо любити,
Бо у ній нам своїх дітей ростити.
Ведуча. Дякую за чудові привітання. Тепер ми можемо розпочати нашу інтелектуальну гру «Я люблю Україну». А слідкувати за грою та визначати переможця буде наше компетентне журі.
ФАНФАРИ
(Представлення учасників журі.)
Ведуча. Отже, часу не гаймо – наші змагання розпочинаймо!
ФАНФАРИ
Раунд 1 «Розминка»
Команди по черзі повинні відгадати загадки. За кожну правильну відповідь зараховується один бал.
Загадки для команди «Українці»
- Красивий, щедрий, рідний край
І мова наша — солов'їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься... (Україна).
2.У народі їх називають по-різному: жовтяки, оксамитки, бархатки, гвоздики. Яскраві суцвіття виграють у промінні сонця всіма відтінками лимонних і золотистих, жовтих, оранжевих, червонясто-коричневих барв. Про цю квітку співається в пісні. Найбільш поширена назва цієї квітки —... (чорнобривці).
3.Маленький хлопчик у сірій свитині
По дворах стрибає,
Крихти збирає. (Горобець.)
4.Собою не птиця,
Співати не співа,
А хто до хазяїна йде,
Знаки дає. (Собака.)
5.Живе на водоймах, має великий сплющений хвіст, плавальні перетинки на задніх лапках, чудово плаває. Часто будує «хатки», споруджує греблі. І рекламує зубну пасту. (Бобер.)
Загадки для команди «Патріоти»
1. В лузі стоять сестрички:
Золотенькі очі, білі вічки. (Ромашка.
2. Цей народ коріння має з козаків чубатих,
Життя своє віддали за Вкраїну-матір.
Працьовитий і веселий, добрий і співочий.
Полюбляє борщ й цибулю, до сала охочий.
Душа щедрістю повніє аж по самі вінця.
Здогадались: хто ці люди? Славні... (українці).
3.Лиш торкнешся голочок —
Він згортається в клубок.
Не вгадаєте ніяк, Це ж... (їжак).
4.Синьоока чарівниця часто в полі в нас вертиться,
Де вінки вона спліта — там пшениці рідкі і жита. (Волошка.)
5. Це великий за розміром звір. Він має горбоносу морду з дуже розвиненою верхньою губою та могутні лопатоподібні роги (у самців). Живиться пагонами, корою дерев і болотяною рослинністю. (Лось.)
Ведуча. Прошу журі підбити підсумки першого раунду гри.
Музична пауза
Ведуча, А тепер музична пауза, проведення якої оцінюється двома балами.
Потрібно відгадати назву пісні . (Для кожної команди звучить по черзі мелодія).
Ведуча. Увага! Звучить мелодія для команди «УКРАЇНЦІ»( Трек 08-« Несе Галя воду»).
команди ( Весь зал співає).
Ведуча. Увага! Звучить мелодія для команди «ПАТРІОТИ»( Трек 19-
« Варенички»).
команди ( Весь зал співає).
ФАНФАРИ
Раунд 2 «Народ скаже, як зав'яже»
( один бал за кожне прислів»я)
Ведуча. Команді «Українці» говорять початок прислів'я, а вони продовжують його.
1.Хто про країну дбає, той славу... (має).
2. Рідна сторононька — мати, а чужа — ... (мачуха).
3. Київ усім містам і батько, і... (мати).
4. Без верби і калини нема... (України).
5. Моя слава — Українська... (держава).
Ведуча. Учасники команди «Патріоти» говорять початок прислів'я, а вони продовжують його.
1. Від краю до краю всім добра... (бажаємо).
2. На сонці тепло, а біля матері…(добре).
3. Зроби діло гуляй … (сміло).
4. Навчання і труд поруч …(ідуть).
5.По цій мові будьмо… (здорові)
Ведуча. Дякую командам. Прошу, шановне журі, підбити підсумки раунду «Народ скаже, як зв'яже».
МУЗИЧНА пауза ( Пісня «Я і мама»)-Даринка.
ФАНФАРИ
Раунд 3. «Відгадай казку»
(один бал).
Ведуча. Потрібно прослухати уривок із казки та відгадати її назву. З якої команди учасник першим здогадається, дзвонить дзвіночком.
- В одного чоловіка був кіт старий, що вже не здужав і мишей ловити. От хазяїн його взяв та й вивіз у ліс, думає: «Нащо він мені здався, тільки дурно буду годувати,— нехай краще в лісі ходить». (Пан Коцький)
- А він лежав, лежав на вікні, а тоді з вікна на призьбу, а з призьби на землю в двір, а з двору за ворота та й покотився дорогою. (Колобок)
3.Поїдь, діду, в ліс, вирубай там мені деревинку, та зробимо колисочку, то я положу деревинку в колисочку та й буду колихати; от буде мені хоч забава! (Івасик-телесик )
4.Наступного дня лисичка йде до журавля на гостину. А журавель узяв м’яса й овочів, покришив, склав у глечи з вузькою шийкою та й каже: «Пригощайся, люба приятелько!». (Лисичка і журавель).
Ведуча. Слово для підбиття підсумків третього раунду та музичних пауз надається учасникам журі.
ФАНФАРИ
Раунд 4 «Український національний одяг»
Ведуча. Гравцям команд потрібно написати елементи українського національного одягу хлопчика та дівчинки.
« УКРАЇНЦІ» (Дівчинка: сорочка, спідниця, фартух, чобітки, віночок.)
« ПАТРІОТИ» (Хлопчик: вишита сорочка, шаровари, чобітки, шапка.)
(На виконання цих завдань відводиться по з хв.)
ФОНОГРАМА-поки пишуть.
-КОМАНДИ по черзі читають виконане завдання.
Фонограма.
Ведуча: Дякую командам за вправність, а учасників журі прошу підбити підсумки раунду «Український національний одяг».
А я, хочу вам розказати про « Український віночок»- найкращий атрибут жіночого українського одягу, який він символічний. З давніх-давен у віночок вплітали такі квіти: барвінок, незабудку, чорнобривці, безсмертник, ромашки, мак, волошки.
— Яке символічне значення мають кольори стрічок? (Посередині перша стрічка коричнева - земля; жовта - сонце; зелена - трава, жито; синя - небо; блакитна — вода; оранжева - хліб; малинова — щирість; рожева — багатство.)
Колись віночок обов'язково носили всі українські дівчатка, починаючи З трьох років. Перший віночок дитині плела мама. Недарма в народі кажуть: «Віночок вити — життя любити». А чи знаєте ви, що чорнобривець у вінку означає красу; ромашка — символ ніжності та доброти; незабудка — символ вірності; барвінок — символ життя; безсмертник — означає здоров'я; а мак — символ печалі та смутку.
Ведуча:
Гей, музики, та заграйте
Музики гучної.
- Ноги хочуть танцювати —
Я вже ледве встою.
- Гей, дівчатонька-панянки,
Ну ж бо танцювати!
- І гостей наших шановних
Танцем звеселяти!
Танок дівчаток « Веснянка».
ФАНФАРИ.
Раунд 5 «Вікторина»
Ведуча. За кожну правильну відповіде команди отримують фішку, після конкурсу рахують їхню кількість, а журі число, яке вийшло, добавить до загальної кількості балів.
ФОНОГРАМА ( фон)
Запитання для команди «Українці»
- Як називається наша країна? (Україна.)-дитині.
2.Назвіть, будь ласка, державні символи України. (Прапор, Гімн, Герб.)-мамі.
3.Якою мовою ми розмовляємо? (Українською.)-дитині.
4.Без яких дерев немає України? (Згідне з прислів'ям: без верби й калини.) -мамі.
5.Столиця України. (Київ.) -дитині.
6. Як називається український національний танок? (Гопак.) -мамі.
7. Скажіть, чому деяких тварин називають свійськими, а інших — дикими? - дитині.
8. На яке свято печуть паски та фарбують яйця?(Великдень — печуть паски, фарбують крашанки.) -мамі.
Запитання для команди «Патріоти»
- У якому селі ми живемо? (Любиковичі.)-дитині.
- Що означає жовтий та синій кольори на Державному Прапорі України?
(Жовтий — колір пшениці, хліба, сонця; синій — колір мирного неба.)-мамі.
3. Яка річка протікає через наше село? (Случ.)- дитині.
4.Назвіть національні страви українців. (Борщ, галушки, пампушки з
часником, вареники, сало, пиріжки.) .)-мамі.
5. Як називаються пісеньки, що співають Різдво? ( колядки)- дитині.
6. Назвіть, будь ласка, видатних українських поетів та письменників (Т. Г. Шевченко, П. Українка, І. Франко та інші.)
-мамі.
7. Назвіть перелітних птахів. (ластівка, шпак, соловей, лелека.) - дитині.
8. Що означають червоний та чорний кольори на українській вишиванці? (_червоне - любов, а чорне - журба) -мамі.
Ведуча. Дякуємо командам за правильні відповіді. Визначте, будь ласка, сумарну кількість отриманих фішок.
- Скільки фішок у команди «Українці»? (Відповіді учасників команди «Українці».)
- Скільки фішок у команди «Патріоти»? (Відповіді учасників команди «Патріоти».)
- Шановне журі, підбийте, будь ласка, підсумки цього раунду.
Музична пауза пісня «Все найкраще йде».
ФАНФАРИ
Раунд 6 «Смакуємо залюбки»
Ведуча. Цей раунд оцінюється двома балами.
Фонограма
(Зав'язують учасникам очі.)
- Вам потрібно відгадати, яку страву ви куштуєте і яка в ній начинка?
(Під тарілками наклеєні назви начинок вареників.)
Фонограма
Ведуча. Яка Україна наша прекрасна:
Сади і долини уквітчані рясно,
А гори чубами торкаються неба,
Відлунням трембіти Все кличуть до себе,
Ошатно чарівна, мов панна, природа.
Це рідна земля українського роду.
Синіють волошкові очі у житті
І луки сріблястими росами вмиті.
В намисто червоне убралась калина.
Це наша славетная Батьківщина.
Шануймося, друзі! Любіть Україну,
Найкращу у світі І в серці єдину!
Ведуча. Ось і добігла кінця гра «Я люблю Україну». 1 слово для підбиття підсумків гри надається членам журі.
ЗВУЧИТЬ ГІМН.
Свято української пісні за участю батьків
Підготував: керівник музичний, Савчин М.В.
Мета: навчити дітей ритмічно рухатись під музику, повторити музично-ритмічні рухи хореографічної мініатюри « Несе Галя воду», удосконалити навички гри на дитячих музичних інструментах, вчити співати мелодійно під фонограму, розвивати вміння розуміти прослуханий музичний твір, творчу увагу і уяву , виховувати патріотизм, любов до української народної пісні та України.
Матеріали: фонограми, музичний центр, радіомікрофон, відерця, дитячі музичні інструменти, баян, вишиті рушники, патріотичний одяг сцени.
Початок: Звучить пісня Тараса Петриненка « Пісня про пісню».
Ведуча: Доброго дня , шановна українська родино!
Сьогодні ми зібралися на свято. Воно незвичайне, адже ми поринемо в прекрасний світ української народної пісні. Діти, як називається наша країна, в якій ми з вами живемо? ( Україна)
Ведуча: Тож коли ми народилися і живемо в Україні, то ми з вами називаємось українцями. Українські люди дуже роботящі і працелюбні. А ще вони люблять співати. Співають, коли їм сумно-тоді звучать сумні пісні. Співають. Коли працюють, пісня звеличує їхню душу. З давніх давен українці жили піснею. Українська пісенна скарбниця дуже велика і багата. Тут і чумацькі і бурлацькі, і побутові, і обрядові.
Ведуча: А ще про козаків, які боронили нашу землю від татарів та ляхів:
Круточола наша доля, як вода вона тече.
Козакам найперше-воля! Козакам найперше-честь!
Послухайте одну з козацьких пісень ( Звучить пісня « Наливайте браття…»)
Ведуча: Пісня супроводжує нас завжди, навіть тоді коли дітям пора спати. Кожній дитині люба матуся співає добру. Ніжну лагідну колискову.
Над колискою пісні співала, чарівні казки розповідала.
Щоб барвисті сни дивилась я – мама рідна, лагідна моя.
Ведуча: А ми запрошуємо маму вихованки дошкільного закладу, Людмилу Миколаївну Мацкевич, яка виконає для вас – колискову.
( Виступ мами )
Ведуча: Діти, а чи знаєте ви , звідки взялася пісня в Україні? Я вам зараз розповім.
Легенда
Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Обдарувавши усіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчинку, одягнену у вишиту сорочку, а руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові – вінок з калини. Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь. Я – Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові і пожеж. Сини мої на чужині, вороги знущаються з люду. Чого ж ти не підійшла до мене? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю? – Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її: «Є у мене неоціненний дар, який прославить тебе на цілий світ. Це – пісня.» Узяла дівчина – Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому із ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ.
Ведуча: Правда зворушлива легенда? Про нашу співочу, прекрасну та рідну Україну.
У нашому садочку наші вихованці теж знають і люблять співати українські народні пісні. Тож запрошуємо їх до нас на сцену.
У виконанні дівчаток старшої групи прозвучить пісня « Ой єсть в лісі калина».
А вихованці молодшої групи виконають українську народну пісню « Ой у полі жито».
Ведуча: Не менш важливе місце в українській народній творчості займають пісні про кохання, або ліричні про нашу українську чарівну природу.
До вашої уваги хореографічна мініатюра на українську народну пісню « Несе Галя воду» у виконанні старшої групи.
Ведуча: Ой заграйте, музиченьки, заграйте, заграйте!
Усім людям українським серце звеселяйте.
Ой, заграйте, музиченьки, щоб всюди почули.
Щоби люди українські всі щасливі були!
До вашої уваги попурі українських народних пісень у виконанні оркестру народних інструментів Любиковицького ДНЗ ( ясла-садок) « Сонечко».
Ведуча: Так , український народ - співучий народ. І у горі , і у радості українці співають, у пісні висловлюючи свої почуття. Мета нашого родинного свята сприяти об»єднанню, нас всіх, в єдиній меті – виростити і виховати справжніх патріотів нашої України. Ніщо так не об»єднає нас-як українська пісня.
Мама, нашої вихованки, Людмила Миколаївна Мацкевич, проведе з нами усіма співучий флешмоб, під гаслом « Пісня об»єднує нас».
Ведуча:
Є край, де найкраще співають пташки і квіти цвітуть, наче диво.
А в небі, мов човник, білі хмарки- пливуть собі тихо й красиво.
Є край, де найкращі у світі пісні і цвітом чарує калина.
Де сонечко, вперше, всміхнулось тобі, де дім твій-твоя Україна!
Ведуча:
Свято закінчилося, але ми не сумуємо - усмішки і радість усім подаруємо.
Це свято, в садочок ще прийде не раз. Ми у це віримо- все буде гаразд!
Інтегроване заняття з розвитку мовлення « Надбання України» з використанням інноваційної технології « Виховання моральних цінностей за творами В.Сухомлинського» та змісту твору «На Тарасовій могилі».
Підготувала та провела, вихователь , Жучка К.М.
Завдання : Поглиблювати знання дітей про Батьківщину як про землю, на якій вони народилися і живуть, про великі міста України; формувати уявлення про те , що ці міста розташовані далеко одне від одного , мають свою давню історію, культуру , звичаї, але об'єднанні тим, що входять до однієї держави і живе в них один народ. Збагачувати знання дітей про твори В.Сухомлинського. Розвивати мовлення дітей, формувати бажання свідомо спілкуватися українською мовою, вчити милуватися красою України. Викликати інтерес до виробів українських майстрів ( вишивок, посуду, дерев'яних виробів). Виховувати любов та повагу до рідного краю, народу, мови , звичаїв.
Матеріал : карта України, фотографії із зображенням визначних місць України, обласних центрів, дерев'яні вироби, вуглинки, вишиті рушники, глиняний посуд., тарілки із сіллю, ложки, Портрет В.Сухомлинського, портрет Т.Шевченка.
Привітання.
Добрий ранок! Добрий ранок!
Сонце , поле і травичко.
Небо, пташко, синя річко!
Добрий ранок , краю мій –
Ніжний , світлий, дорогий!
- Наш рідний край – Україна, наша держава. Якщо ми живемо в Україні, то ми з вами хто? ( українці). А чи любите ви мандрувати?
Зараз люба дітвора,
В нас цікава буде гра.
І дівчатка і хлоп'ята
Дуже люблять мандрувати.
Вирушаємо ми нині
В подорож по Україні.
Під час цієї подорожі ми побачимо, яка різноманітна природа нашої країни, які багатства має кожен край. Україна – велика, багата й мальовнича країна: тут є ліси , родючі поля, повноводні ріки, ( Дніпро, Дністер) високі гори ( Карпати , Кримські), глибокі моря (Чорне, Азовське) . У кожної країни є головне місто – її столиця. Столиця України – Київ.
А зараз ми з вами побуваємо у Львові. ( вихователь показує на карті місто, демонструє кілька фотографій) . У Львові робили різні речі з дерева ( вихователь показує дерев'яні вироби та розповідає про їх призначення).
А ось це місто Харків. Тут з давніх – давен робили глиняний посуд, дуже гарно його розписували. ( демонстрація глиняного посуду). Ну а зараз ми з вами побуваємо у Криму на берегах Чорного моря . Тут з давніх давен видобували сіль. А зараз ми з вами проведемо естафету «Наберемо солі» ( Діти стають у дві шеренги , кожна має порожній мішечок. У протилежному кінці стоять дві миски з сіллю. Діти по черзі носять сіль у мішечок ложками. Перемагає команда , яка впорається швидше.)
А зараз ми з вами у Донецьку. Це місто славне тим, що тут є вугілля ( показує в – ль вуглинки). Це незвичайне чорне каміння, яким топлять печі не лише вдома, а й на виробництві. Його видобувають з – під землі працьовиті шахтарі. Взимку вугілля зігріває кожне місто і село.
А ось це Запоріжжя. Воно відоме тим, що тут була заснована Запорізька Січ на острові Хортиця , поблизу Запоріжжя. На цьому острові жили славні козаки. До наших днів дійшли перекази, про їхню силу, відвагу, мужність, про те як вони захищали свою землю.
А ось ми у Черкасах. На цій землі вміють гарно вишивати рушники, а ще на Черкащині народився поет Тарас Шевченко, який дуже любив Україну. Тут і поховали Т.Шевченко. Послухайте твір Василя Сухомлинського «На Тарасовій могилі».(показ портрета В.Сухомлинсьгого)
Ми їздили в Канів на могилу Тараса Григоровича Шевченка.(Показ портрета Т. Шевченка)
Коли піднялися на високу гору , де спить вічним сном наш великий поет, мене пройняло якесь щемливе хвилювання.
Я подумав : це ж більше ста років минуло, як помер Тарас . Ні на Україні, ні в світі немає жодної людини, яка б жила в той час , яка б його пам'ятала. Тепер живуть інші люди. Але все одно ми бачимо живого Тараса , чуємо його гарячі слова:
Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте…
Бачимо далекі береги Дніпра, його могутні води , бачимо зелені ліси на високих кручах . І все це дороге для нас. Бо воно – тисячолітнє. Люди народжуються і вмирають, а народ вічний , безсмертний.
Я вперше відчув , що переді мною - Україна , що я її син. Ці високі гори, далекі степи, води Дніпра – це моя рідна земля , а слово поетове – моя рідна мова. А рідна мова – це наша чиста криниця , без якої ми не зможемо жити.
Бесіда за твором.
- Куди їздили на екскурсію?
- Хто такий Тарас Шевченко?
- Якою мовою ми говоримо?
- Як називається країна у якій ми з вами живемо?
Молодці , діти. Сьогодні ви дізналися багато нового про Україну. А скажіть в яких містах ми побували? Що вам найбільше сподобалося?